Visa alla bilder
Visa film

Citroën DS21 M Pallas Décapotable — 1967

Den franska Gudinnan i sin yttersta och mest eftertraktade skepnad, som cabriolet. En av 1365 byggda; svensksåld, lågmilad och vilandes i ett garage i flera år.

Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett sällsynt exemplar av en exklusiv modell i ett väldigt fint grundskick. Ett lätt objekt att göra en riktigt fin orörd bil av. Avregistrerad i bilregistret, köparen får själv registrera in den igen. Äldre handlingar finns för ursprungskontroll."

NEDRÄKNING
HÖGSTA BUD
AVSLUTAD
1 310 500SEK
OBJEKTNR
LAGERORT
12288
SANDARED
RESERVATIONSPRIS
Uppnått
LOGGA IN FÖR ATT LÄGGA BUD
Du behöver ha ett konto och vara inloggad för att lägga bud.
Tipsa och dela
Äger du en liknande Citroën DS21 M Pallas?
Kontakta oss för en kostnadsfri värdering.
Shaun Major
Besiktningsman
Skicka E-post meddelande

"Ett sällsynt exemplar av en exklusiv modell i ett väldigt fint grundskick. Ett lätt objekt att göra en riktigt fin orörd bil av. Avregistrerad i bilregistret, köparen får själv registrera in den igen. Äldre handlingar finns för ursprungskontroll."

Beskrivning

DS-cabrioleterna var till en början en från Citroën-fabriken en helt fristående företeelse gjorda av karosseribyggaren Henri Chapron. Lite senare blev Chapron en officiell leverantör av cabriolet-modellerna till Citroën. Dessa går under benämningen "usine", fabriksbyggda bilar. Det här exemplaret är extra intressant då det endast som årsmodell 1967 kombinerar den gamla fronten med runda strålkastare och det då nya mineraloljebaserade (LHM) fjädringssystemet.
Den mest eftertraktade karossformen och den snälla oljan, och dessutom i synnerligen exklusiv cabriolet-form. Bättre än så blir det inte i DS-världen.

Intervju med MHRF besiktningsman/mekaniker Dag Berver (Engelska)

Tekniska data

  • Årsmodell/modellår
    1967/1967 
  • Första registreringsdatum
    1967-01-01 
  • Avläst mätarställning
    138200 km 
  • Kw / hk
    80 / 109 
  • Drivmedel
    Bensin 
  • Växellåda
    Manuell 
  • Klädsel
    Skinn 
  • Färg
    Rouge Rubis  

Skickbedömning

  • Skick tekniskt:

    Motorn är startad, och en liten service med tändstift, gasklockor, LHM-olja och en allmän rengöring är gjord, men en rejälare översyn och service måste göras. I förhållande till serviceboken har bilen har med all sannolikhet gått 13 820 mil, då mätaren gått runt ett varv vid 10 000 mil. Tanken innehåller mycket sediment och har spolats och dränerats. Det är svårt att få ut allt sediment och just nu måste nya bränslefilter monteras löpande vid körning. En vanlig åkomma på uppväckta bilar från stillestånd i allmänhet och på DS i synnerhet.
    Bilen har ett rostfritt avgassystem, men det läcker lite vid det så kallade flexröret, även det en vanlig åkomma hos modellen.

  • Skick interiör:

    Förhållandevis osliten interiör, men i behov av rengöring och behandling av skinn på säten och dörrsidor. Mattorna är i fint skick.

  • Skick exteriör:

    En matt originallack, men bilen har en rostfri kaross och lacken bör vara ett lätt jobb för en duktig lackrekonditionerare till att få ett glänsande resultat. Sandplåten (under främre stötfångaren) har en buckla på vänster sida och de nedre kromlisterna saknas på båda framskärmarna. Suffletten är tät och har fin passform, men yttertyget har många revor och plastrutan är ordentligt missfärgad.
    Original tanklucka saknas då förra ägaren för över 20 år se'n skickade den till England som ett färgprov. Luckan försvann i hanteringen och är nu ersatt med en annan i färgen Rouge Bordeuax.

  • Skick helhet:

    Som helhet är det här exemplaret till att börja med en exklusiv modell av den mest eftertraktade årgången. Dessutom är bilen i ett oerhört spännande orört svensksålt originalskick som med en begränsad och rätt arbetsinsats kommer att bli en bil i ett för Citroën-entusiasten fullständigt drömliknande samlarskick.

Fordonsuppgifter från Transportstyrelsen

Bilens registreringsnummer har avförts i bilregistret för denna bil då den stått undanställd i många år och registerhållningsavgiften ej blivit betald, detta på grund av sjukdom.
Med det gamla numret som nu sitter på bilen kan man göra en ursprungskontroll och registreringsbesiktning. Detta får köparen ordna med själv, men kontakt kan förmedlas till företag i Göteborg som ombesörjer registreringsproceduren till köparen för självkostnad plus timersättning om så önskas.

Fakta om modellen

En DS, en gudinna, déesse en francais, ansågs av många när den presenterades i mitten av femtiotalet vara ett under av framsynthet i bilutvecklingen. Under de tjugo år som modellen tillverkades förnyades den några gånger, men var trogen design och teknik mest hela vägen. En viktig förändring skedde 1967 när det avancerade, men enkelt geniala, hydrauliska fjädringssystemet begåvades med en ny grön hydraulolja som var snällare mot all ytbehandling liksom även mot huden på människor. Den gamla vätskan, inte helt olik vanlig bromsvätska, var aggressiv mot allt och dessutom hygroskopisk, det vill säga att den drog till sig vatten. Inget bra för ett fjädringssystem med hydraulrör och behållare i rostvänlig metall.

Lagerort och visningsinfo

Endast bokad visning

För visning av fordonet kontakta handläggare Shaun Major

Mail: shaun.major@bilwebauctions.se
Telefon: +46 709 72 40 07

Hämtning

Hämtning sker efter tidsbokning. Vänligen boka tid genom att ringa till Shaun Major på telefon +46 709 72 40 07 eller maila till shaun.major@bilwebauctions.se
Hämtning skall ske senast fredagen den 22:e november 2019.

OBS! Betalning (deposition till vårt klientmedelskonto) skall ske inom 5 dagar och innan hämtning. När vi mottagit din deposition på vårt klientmedelskonto skickar vi en bekräftelse till din e-postadress och du kan planera för hämtning.

Auktionsinfo

Allmänt om skicket på fordonen
  • På denna auktion har många fordon ingått i bilsamlingar och stått stilla länge. Av denna anledning är de beskrivna utifrån ett samlarperspektiv och kan behöva teknisk genomgång / underhållsservice (oljeservice, byte batteri, däck, bromsöversyn mm) innan de kan tas i bruk.
Viktigt att veta innan du bjuder!
  • När du ropat in ett objekt och reservationspris uppnåtts, vill vi att du deponerar hela köpesumman på vårt klientmedelskonto innan hämtning kan ske.
  • När du skall hämta ett inropat objekt vill vi att du synar detta noga (undersöker det). Anser du då att objektet inte motsvarar vår beskrivning behöver du inte fullfölja köpet. Istället återbetalas i detta läge deponerad köpesumma samt inropsavgift.
  • Om du ej synar/undersöker objektet på plats, debiteras inropsavgift, men du behöver ej fullfölja affären.

Tack för att du följer våra auktioner!

Vi skickar ett mejl till dig när budgivningen startar.


Tack för visat intresse, du kommer nu få nyheter och information om kommande auktioner.

STÄNG